Site pictogram DoeHetZelfMakelaar

Klacht bij de Geschillencommissie Recreatie

Hoe dien ik een klacht in bij de Geschillencommissie Recreatie?

Om een klacht te kunnen indienen bij de Geschillencommissie Recreatie moet de onderneming aangesloten zijn bij RECRON. De procedure start je vervolgens digitaal bij de Geschillencommissie.

Klacht indienen bij de Geschillencommissie recreatie

Je hebt een klacht tegen een recreatieondernemer. Je probeer eerst samen met de ondernemer hieruit te komen. Komen jullie er samen niet uit? Dan kan je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Recreatie.

Om een klacht in te kunnen dienen bij de Geschillencommissie Recreatie moet de ondernemer zijn aangesloten bij RECRON. Is dat niet het geval? Dan kan je niet langs de Geschillencommissie.

Procedure

Hoe dien je een klacht in bij de Geschillencommissie recreatie?

Kosten

Het indienen van een klacht is in beginsel niet kosteloos. Je betaalt € 52,50. Als je gelijk krijgt bij de commissie krijg je dit bedrag terug. Als beide partijen gedeeltelijk in het gelijk worden gesteld bepaalt de Commissie hoe het geld verdeeld wordt.

Wanneer je in de tussentijd tot een oplossing komt met de ondernemer (een schikking treft) dan krijg je het klachtengeld ook niet terug.

Consument

Je moet als klager een consument zijn. Dat wil zeggen dat je geen ondernemer mag zijn. Dat wil zeggen dat je dus niet het recreatieobject mag bezitten voor de verhuur. Dat is vaak het geval bij vakantiewoningen en chalets op parken. Je hebt dan om fiscale redenen gekozen voor BTW ondernemerschap of aftrekbaarheid van kosten. Dat wil zeggen dat je nu naar de civiele rechter moet. Je moet met je zaak naar de kantonrechter. Dat is een stuk duurder dan een procedure bij de geschillencommissie recreatie.

Mobiele versie afsluiten