Kantoorruimte verhuren

Kantoorruimte verhuren

Een kantoorruimte verhuren kun je helemaal zelf! Belangrijk is dat je een goed huurcontract hebt waarin alle afspraken duidelijk zijn vastgelegd. Zo voorkom je onduidelijkheden en weten beide partijen waar zij aan toe zijn.

Er zijn twee soorten zakelijke huurcontracten. Namelijk voor winkels en dergelijke enerzijds en kantoren en alle andere bedrijfsruimte anderzijds. Dit contract is voor kantoren en andere bedrijfsruimte. Het grootste verschil is dat bij winkels en dergelijke de locatie toegankelijk is voor publiek. Bij een kantoorruimte is dat niet het geval.

kantoorruimte

Stappenplan

Stappenplan kantoorruimte verhuren

  1. Marktonderzoek

    Begin eerst met een marktonderzoek. Wat staat er in de omgeving te huur? Wat voor huurprijs wordt er gevraagd voor vergelijkbare kantoorruimten? Zorg dat je dit eerst goed in beeld hebt. Aan de hand van vergelijkbare panden kun je een concurrerende huurprijs bepalen.

  2. Controleer de documenten

    Controleer eerst of je de kantoorruimte wel mag verhuren. In de eigendomsakte of hypotheekvoorwaarden kan iets anders staan. Houd daarnaast ook rekening met het bestemmingsplan. Jij mag als eigenaar van het pand niet afwijken van de bestemming die het object in dat plan heeft. Je moet dus controleren of je juridisch wel bevoegd bent om de kantoorruimte te verhuren.
    Zorg er daarnaast voor dat je over de benodigde vergunningen beschikt om de ruimte als kantoor te verhuren.

  3. De voorbereiding

    Als je een kantoorruimte gaat verhuren, moet het er goed uitzien. Zorg dat het netjes is op de foto’s en als de huurder komt bezichtigen. Hoe beter de ruimte eruit ziet, hoe groter de kans dat je deze ook echt gaat verhuren tegen een hogere prijs.

  4. De huurprijs bepalen

    Als je gaat verhuren, is de huurprijs een belangrijk onderdeel. Wat is een realistisch tarief om te vragen? Bij zakelijke verhuur is er altijd een basishuur en meestal een vergoeding voor diensten en soms ook energie. De huurprijs voor kantoorruimte wordt meestal weergegeven in een huurprijs per jaar per meter.

  5. Plaats advertenties

    Het verhuren van een kantoorruimte kan via verschillende kanalen. Zorg dat de belangrijkste informatie op de advertentie staat, zoals de bereikbaarheid, de kosten, afmetingen en voorzieningen. Soms zie je zelfs op marktplaats.nl advertenties staan.

  6. Maak gebruik van een goed contract

    Als je eenmaal een huurder hebt gevonden, is het van belang om een goed contract (zoals dat van ons) te gebruiken. Hierin leg je namelijk de gemaakte afspraken vast. Zoals de looptijd van het contract, de huurprijs, een waarborgsom, wat wel en niet inbegrepen is, etc. Uiteraard kun je met de huurder ook het een en ander onderhandelen. Bijvoorbeeld een iets lagere huurprijs bij een langere looptijd.

  7. Onderhoud en verantwoordelijkheden

    Maak duidelijke afspraken over het onderhoud van het pand. Wie is waar verantwoordelijk voor. Dit kan variëren van dagelijkse onderhoudstaken tot grotere reparaties.
    Zorg daarnaast voor de juiste verzekeringen voor zowel de verhuurder als de huurder. Denk hierbij voor de eigenaar in ieder geval aan een opstalverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering.

Fiscale aspecten

Bij zakelijke verhuur kunnen verschillende fiscale aspecten spelen. Ga je vanuit jouw privé of zakelijk een kantoorpand verhuren? Houd er rekening mee dat bij zakelijke verhuur andere vereisten gelden.

Zelf doen of uitbesteden

Gaat het om grote bedragen, dan zou je een makelaar in kunnen schakelen. Dat is een hele andere benadering. Je kunt ook alles uitbesteden een een verhuurmakelaar die ook het beheer doet. Dan heb je nergens meer omkijken naar en ontvang je iedere maand de netto-huur op jouw rekening. Voor niets gaat de zon op, dus dit kost je al snel een (fors) deel van je huuropbrengsten. Daarom kan het voordeliger zijn om zelf te gaan verhuren!

0
Je winkelwagen