Een boot kopen of verkopen
Een boot is voor veel mensen een droom. Als een boot heel groot is noem je het een schip. Schepen zijn vaak ingeschreven in het kadaster. Afhankelijk van de omvang van jouw boot kun je dus alles zelf, of moet je uiteindelijk een notaris inschakelen. Voor de verkoop van boten die ingeschreven staan in het kadaster heb je sowieso een notaris nodig.
De verkoop van een boot lijkt het meeste op de verkoop van een auto. Je belangrijkste punten van aandacht zijn het onderhoud, eventuele garanties en de datum waarop het risico overgaat. Sommige snelle boten staan zelfs ingeschreven bij de RDW en moeten dus overgeschreven. In een contract kan je ook regelen wat er met een ligplaats zal gebeuren. Wil de koper graag de ligplaats behouden of juist niet? Dit kan je in een contract vastleggen.
Inhoud
- Een boot kopen of verkopen
- Inhoud
- Stappenplan verkoop boot
- Voordelen om hier je contract te maken
- Zelf boot verkopen of toch via de makelaar
- Langs de notaris
- Schip registreren
- Pleziervaart
Stappenplan verkoop boot
-
Zorg voor een goede presentatie
De boot moet goed onderhouden zijn, tenzij je voor een lage prijs een opknapper wilt verkopen. Overweeg onderhoud uit te (laten) voeren om een hogere koopprijs te rechtvaardigen. Zorg dat de boot schoon is en opgeruimd. Liefst geen persoonlijke spullen.
-
Bepaal een realistische prijs
Kijk op sites waar vergelijkbare boten worden aangeboden. Bepaal op grond daarvan een reële prijs.
-
Zorg voor een perfecte bezichtiging
Probeer voor de bezichtiging naar jouw boot te kijken met de blik van een ander. De koper moet tijdens de bezichtiging zich al eigenaar van de boot kunnen voelen. Zorg dus dat er geen particuliere spullen meer zijn.
-
Informeer de koper volledig
Dit is het moment waarop je de koper volledig moet informeren. Informatie die je hebt gedeeld kan achteraf niet tegen je gebruikt worden. Dus als er iets niet 100% in orde is en je vertelt het nu, kan de koper niet achteraf zeggen dat hij het niet wist. Verzwijg je echter zaken, dan kan de koper, ook na de koop, nog bij je aankloppen.
-
Onderhandel over de prijs en de rest van de voorwaarden
Probeer een zo goed mogelijke koopprijs te ontvangen. Realiseer je dat naast de koopprijs ook andere zaken op geld waardeerbaar zijn. De inventaris, extra’s die je al dan niet achterlaat. Maar ook een paar maanden liggeld of verzekering. Staar je dus niet blind op de koopprijs, maar kijk naar de totale deal.
-
Zet de afspraken op papier
Zorg dat je een goed contract opstelt. Zorg dat alle afspraken die je hebt gemaakt hierin staan. Bij twijfel voeg je foto’s toe. Een krasje, iets dat je mee verkoopt, zorg dat je achteraf geen discussie kan krijgen.
-
Overschrijven bij de RDW
Snelle boten staan geregistreerd bij de RDW. Deze kan je online overschrijven op jouw naam. Vergelijkbaar met de koop en verkoop van een auto.
-
Levering
De levering is het moment waarop de eigendom daadwerkelijk overgaat. De betaling moet ontvangen zijn. Stond de boot geregistreerd bij de RDW, dan wacht je op de overschrijving. Hierna lever je de boot op de wijze die jullie hebben afgesproken. Vanaf dat moment gaat het risico van de eigendom over van de verkoper op de koper.
Voor boten geldt geen wettelijke bedenktijd, die is alleen van toepassing voor woningen en vakantiewoningen. Je kan een contractuele bedenktijd hebben afgesproken.
Voordelen om hier je contract te maken
Je maakt nergens zo voordelig en makkelijk zelf een koopcontract voor de verkoop van een boot.
Zelf boot verkopen of toch via de makelaar
Voor het verkopen van een boot ben je niet verplicht om een makelaar in te schakelen. Je kan dit ook helemaal zelf regelen. In sommige gevallen kan het wel verstandig zijn om een makelaar in te schakelen. Bijvoorbeeld als het om een hele bijzondere of dure boot gaat of als je zelf wat meer advies wil over het verkopen. De richtlijn is dat als jouw boot meer dan €20.000,- waard is, het handig is om een makelaar in te schakelen.
Het inschakelen van een makelaar is niet zonder kosten. De meeste makelaars zullen een deel van de winst willen of een vaste prijs voor de verkoop willen ontvangen. Je kan dus niet de gehele opbrengst van de boot zelf houden als je een makelaar inschakelt.
Het voordeel van een makelaar is dat hij kennis van de markt heeft en ook een goed overzicht heeft over deze markt. De makelaar zal een goede prijs kunnen inschatten voor het soort boot en de staat waarin deze verkeert. Hierdoor ben je ervan verzekert dat je jouw boot tegen een eerlijke prijs zal verkopen.
Langs de notaris
Als een boot staat ingeschreven in het kadaster moet de verkoop via de notaris. De boot is dan een registergoed en staat met een identificatienummer in het kadaster ingeschreven. De notaris zal dan de transportakte opstellen. Deze moet worden ingeschreven in het kadaster.
Je kan met de koper afspreken wie de kosten van de notaris op zich neemt. Dit kan je ook al in jouw verkoopadvertentie opnemen. Wil jij, de verkoper, de kosten van de notaris op jou nemen? Dan verkoop je vrij op naam. Jij kiest dan de notaris. Wil je dat de koper de notariskosten op zich neemt? Dan is er sprake van kosten koper. De koper kiest dan de notaris.
Schip registreren
Als je een schip hebt kan je deze laten registreren bij het kadaster. Dit heet ‘teboekstelling schip’. Jouw schip krijgt dan een uniek identificatienummer. Als het schip is ingeschreven ligt jouw eigendom vast in de openbare registers van het kadaster.
Wat zijn de voordelen van het laten registreren van een schip?
- Je kan een hypotheek afsluiten op het schip;
- Het schip krijgt een uniek registratienummer. Bij diefstal is het schip beter beschermt;
- Je kan een zeebrief aanvragen wanneer je voor zeeregistratie kiest. Een zeebrief is een paspoort voor een schip. Dit kan problemen in het buitenland voorkomen;
- Bij een binnenvaartregistratie ontvang je een eigendomscertificaat van het kadaster.
Het registreren van een schip heeft dus veel voordelen. Het is dus zeker het overwegen waard.
Pleziervaart
In de meeste grote steden heb je tegenwoordig een vignet of vergunning nodig om daar te kunnen varen. De regels en kosten hiervan verschillen per gemeente. Bijvoorbeeld in de gemeente Amsterdam. Daar betaal je belasting als je een pleziervaartuig hebt en deze wil afmeren in Amsterdam. Ook als je jouw boot aan jouw eigen steiger legt. Als je dit betaalt krijg je een vignet. Dit bedrag kan al snel oplopen tot boven de €500,-.
Vraag bij jouw gemeente dus na wat de regels en eventuele kosten zijn.
Koopovereenkomst boot
Koopovereenkomst boot is een belangrijk document voor de verkoop van een boot. Je regelt alle aspecten van de koop, risico en prijs met dit contract. Zo weet je zeker dat je aan alle aspecten hebt gedacht.