Hoe kan ik klagen over een makelaar?
Je kunt een klacht indienen over een makelaar. De manier waarop hangt af van de vraag of de makelaar is aangesloten bij een organisatie. Je kunt om te beginnen natuurlijk kagen bij de makelaar zelf.
Klacht over makelaar indienen
Ben je niet tevreden over jouw makelaar of over de makelaar van de andere partij? Probeer er dan eerst samen uit te komen. Verstuur de klacht schriftelijk naar de makelaar. Komen jullie er samen niet uit? Dan kan je naar de Geschillencommissie Makelaardij of naar het Tuchtcollege Makelaardij. Je moet onderscheid maken in verschillende soorten klachten die je kan hebben. Gaat de klacht over jouw eigen makelaar, of over die van de tegenpartij. Gaat de klacht over de declaratie of over de manier waarop je bent behandeld.
NVM makelaar
Makelaars die zijn aangesloten bij de NVM hebben een eigen klachtenprocedure.
Je legt eerst de klacht schriftelijk voor aan de NVM-makelaar. Komen jullie samen niet tot een oplossing? Dan kan je de NVM inschakelen. Zij hebben een klachtprocedure. Als jouw klacht binnenkomt gaan zij deze eerst beoordelen. Zij kennen 2 verschillende vervolgprocedures:
- Klacht gaat over de betaling. Zo’n klacht wordt voorgelegd aan de Geschillencommissie Makelaardij. De geschillencommissie geeft een bindend advies. Lees ook het artikel een Klacht bij de Geschillencommissie Makelaardij.
- Klacht over de handelswijze van de makelaar. Zo’n klacht wordt tuchtrechtelijk beoordeelt door de Raad van Toezicht.
Er zitten kosten verbonden aan het starten van een klachtprocedure.
VBO makelaar en Vastgoed Pro
Voor de VBO makelaar en Vastgoed Pro geldt ook dat je eerst schriftelijk een klacht kan indienen. De VBO is aangesloten bij het Tuchtcollege Makelaardij. Deze klacht kan online ingediend worden. De leden van Vastgoed Pro zijn aangesloten bij de Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken (SGC). De behandeling van geschillen als tuchtrecht zijn ondergebracht bij de Geschillencommissie Makelaardij.
Naar de rechter
Is er geen sprake van tuchtrecht, dan kan je naar de civiele rechter. Hier kan je terecht met klachten over wanprestatie, bedrog, belediging, etc.