Klacht bij de Geschillencommissie Makelaardij

Klacht bij de Geschillencommissie Makelaardij

Hoe dien ik een klacht in bij de Geschillencommissie Makelaardij?

Een consument kan tegen zijn eigen makelaar een klacht indienen bij de Geschillencommissie Makelaardij. De procedure wordt digitaal gestart via de site van de Geschillencommissie.

Klacht indienen bij Geschillencommissie Makelaardij

Je kan tegen jouw eigen makelaar een klacht indienen bij de Geschillencommissie Makelaardij. Je probeert eerst samen met de makelaar eruit te komen. Lukt dat niet? Dan kan je naar de Geschillencommissie Makelaardij.

De commissie behandelt klachten over:

makelaardij
  • Courtage;
  • Schadevergoeding;
  • Kwaliteit van de dienstverlening;
  • Intrekkingskosten.

Let op, bij een klacht over schadevergoeding geldt een grens van € 10.000,-.

Voorwaarde is dat de makelaar moet zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Makelaardij. Je kunt hier alleen terecht met een klacht over je eigen makelaar. De commissie behandelt geen klachten over de makelaar van een andere partij. Je kunt als koper dus niet klagen over het gedrag van de makelaar van de verkoper. In die gevallen kun je wel een klacht indienen over die makelaar.

Aangesloten partijen zijn:

Procedure

Hoe dien je een klacht in bij de Geschillencommissie Makelaardij?

  • Via de website van de Geschillencommissie vul je het formulier in. Als je het formulier hebt ingevuld en verstuurd ontvang je een bevestiging. Dit gaat digitaal. Vanaf dat moment is er een zaak.
  • Vervolgens gaat de Commissie de klacht behandelen. Je zal aanvullende stukken moeten inleveren en klachtgeld betalen voordat de Commissie inhoudelijk aan de slag kan gaan. Heb je dit geregeld? Dan gaat de Commissie inhoudelijk aan de slag.
  • De wederpartij, de makelaar, krijgt de mogelijkheid om te reageren op de klacht. De Commissie verstuurt dit verzoek aan de makelaar. Het kan zijn dat de makelaar het geschil samen met jou wil oplossen (schikken). Dat kan, maar houd er rekening mee dat je jouw klachtgeld niet terug krijgt.
  • Als het nodig is kan er een deskundige worden ingeschakeld om de klacht te onderzoeken. Vervolgens zal de Commissie een zitting plannen. De Commissie zal een uitspraak doen over de klacht.
  • Op het moment dat je de uitspraak ontvangt is de zaak afgehandeld.

Kosten

Het indienen van een klacht is niet kosteloos. Je betaalt € 77,50. Als je gelijk krijgt bij de Geschillencommissie Makelaardij krijg je het klachtgeld terug. Als beide partijen gedeeltelijk in het gelijk worden gesteld bepaalt de Commissie hoe het geld verdeeld wordt.

Wanneer je in de tussentijd tot een oplossing komt met de ondernemer (een schikking treft) dan krijg je het klachtengeld ook niet terug.

    Heeft onze uitleg je geholpen?

    0
      Je winkelwagen
      Je winkelwagen is leegTerug